projekt logo

Logo dla firm, instytucji, fundacji

Informacje

Projekt logo służy temu, aby przywiązać klienta do marki i wyróżnić firmę na tle konkurencji. Ale dawno temu, zanim pojawiły się profesjonalne projekty ulotek, ludzie pragnęli znakami poskromić wrogą przyrodę. Tak dawniej, jak i dziś, znakom przypisywano szczególną moc. Moc mediacji.

Zanim powstał pierwszy projekt ulotki

Pierwsze znaki ludzie umieszczali na przykład na ścianach jaskiń. Samo malowanie znaków było rytuałem. Mającym na przykład odgonić wrogie duchy. Współczesne logo dla firmy również łączy markę i klienta w sposób irracjonalny. Bo ludzie, kupując coś i decydując się na tę a nie inną markę myślą i zachowują się w sposób irracjonalny. Najczęściej szukają bezpieczeństwa w zbyt szybkim świecie. Albo szukają substytutu lub złotego środka na swoje potrzeby. Na przykład na potrzebę przynależności.

Jakie powinno być dobre logo dla firmy?

Jak to zrobić, aby marka rzeczywiście działała tak szczególnie na klienta? Aby robiła pierwsze dobre wrażenie? Aby była rozpoznawalna? Trzeba stworzyć dobry projekt logo. Dobre logo jest proste, czytelne, a jednocześnie na tyle intrygujące, że klient pierwszy raz słysząc o danej marce, ma ochotę podążyć za nią i codziennie ją spotykać, na przykład na Fan Page’u Facebooka czy na Instagramie. Aby osiągnąć ten cel, warto powierzyć stworzenie loga profesjonalnej firmie, z dużym doświadczeniem i referencjami.

Logo dla firmy w formie inicjału, emblematu, monogramu

Znaki graficzne najczęściej mają formę logogramów. Są to projekty logo składające się na przykład z monogramu lub inicjału – takie logo kojarzy się niezwykle szlachetnie, a przykładem marki korzystającej z tej formy loga jest Louis Voitton. Inne loga składają się po prostu z logotypu, czyli samej nazwy – Disney, Coca-cola czy Microsoft. Są też urocze postacie – sympatyczne ludziki-opony reprezentujące firmę Monopoly, czy emblematy – przykładem jest logo dla firmy Porche w obudowie graficznej.

Znaki nie tylko dla firm

Ale znaki firmowe są nie tylko dla firm. Popularne są znaki bezpieczeństwa – stosowane w miejscach użyteczności publicznej oraz w zakładach pracy. Są to:

  • znaki ochrony przeciwpożarowej – np. znak gaśnicy, uruchamiania ręcznego czy telefonu do zastosowania w stanie zagrożenia
  • znaki ewakuacyjne – pewnie spotkaliście się kiedyś ze znakami w postaci napisu wyjście ewakuacyjne lub strzałką oznaczającą kierunek drogi ewakuacyjnej
  • znaki higieny i ochrony pracy – znaki ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne

Znaki pisarskie

Oprócz projektów ulotki, znaków towarowych i znaków bezpieczeństwa występują także znaki pisarskie. Są to:

  • cyfry – służące do zapisywania liczb, występujące już w starożytnym Egipcie pod postacią hieroglifów
  • litery – charakterystyczne dla pism głoskowych, składające się na alfabet zestawiający wszystkie litery danego pisma – na przykład alfabet łaciński albo cyrylica
  • znaki diakrytyczne – stosowane a alfabetach albo innych systemach pisma, umiejscawiane nad albo pod literą, wewnątrz albo obok niej, co zmienia odczyt tej litery
  • znaki interpunkcyjne – podkreślające intonację, rytm oraz tempo mowy, akcent
  • symbole chemiczne, fizyczne, matematyczne
  • piktogramy – przedstawiające pojęcie za pomocą obrazka
  • nuty – znaki graficzne dźwięków muzycznych
  • abrewiatury – skróty umowne stosowane w starożytnych i średniowiecznych pismach w celu ich skrócenia